استراتژیک مدیریت محتوا

استراتژی محتوا چیست و چگونه آن را تدوین کنیم؟

با پیشرفت تکنولوژی، حالا دیگر ابزارها راهکاری طلایی برای انجام تسک‌ها محسوب می‌شوند. استراتژیست محتوا از نرم‌افزارهای مختلفی برای برنامه‌ریزی، اجرا و سنجش محتوا استفاده می‌کند. این برنامه‌ها در تسریع روند کارها، تصمیم‌گیری داده‌محور و مدیریت آسان‌تر فعالیت‌ها نقش دارند. در ادامه با چند مورد از مهم‌ترین ابزارهای طراحی استراتژی محتوا آشنا می‌شوید. استراتژی محتوا باید منطبق با چشم‌انداز برند، مخاطب هدف و فعالیت‌های بازاریابی باشد.

بلکه برخی از محتواها از سوی کاربرانمان تولید می‌شوند؛ مثلا برایمان کامنت می‌گذارند، استوری‌های ما را در جای دیگری پست می‌کنند و … . در مقاله «ترویج محتوا چیست؟» بعد از توضیح چرایی و چیستی این ماجرا به سراغ 11 روش کاربردی رفتم که با کمک آنها می‌توانید محتوایتان را ترویج کنید. با وجود آنکه ممکن است برنامه‌ریزی ما در طول مسیر دستخوش تغییرات شود اما باز هم می‌تواند مانند یک چراغ قوه، چندین قدم جلوتر را برایمان روشن کند. من هم در اوایل کارم، نمی‌توانستم مو به مو طبق برنامه‌ریزی که داشتم حرکت کنم. ویدیوها نسبت به محتوای نوشتاری به سرمایه‌گذاری زمان و منابع بیشتری نیاز دارند، اما از آنجایی که محتوای بصری همچنان بازگشت سرمایه زیادی را ارائه می‌دهد، ارزش صرف زمان را دارند.

اگر بیش از حد از خوانندگان‌تان بخواهید کاری انجام دهند، هیچ کاری نخواهند کرد. اگر هم چیزی از آنها نخواهید، فرصتی را که برای تشویق کاربران به انجام عمل دارید از دست خواهید داد. به این فکر کنید که دوست دارید خوانندگان‌تان چه کاری انجام دهند و محتوایتان را با آن فراخوان به عمل در ذهن‌تان طراحی کنید. همه برندهای هوشمند می‌دانند که محتوا بخشی ضروری از هر استراتژی بازاریابی مدرن است. از وبلاگ‌ها و پست‌های رسانه‌های اجتماعی گرفته تا ویدئوهای یوتیوب و وایت‌پیپرها، مشتریان می‌خواهند تخصص‌های و ارزش‌های یک شرکت یا برند را ببینند.

این درک شما را قادر می سازد تا استراتژی را ایجاد کنید که بر دستیابی به اهداف و نتایج خاص متمرکز باشد. بدون تمرکز واضح بر نام تجاری ، استراتژی محتوای شما بر اساس حدس و گمان و آزمون و خطا خواهد بود که احتمالا منجر به ناامیدی مشتریان و از دست رفتن فرصت ها می شود. هر قطعه از محتوا داستانی را روایت می‌کند و مجموعه‌ای از محتواها داستان بزرگ‌تری درباره شما، تخصصتان، و ارزش‌هایتان می‌گوید. یک استراتژی محتوای قوی، به شما کمک می‌کند تا در هر بار انتشار، یک روایت منسجم و هدفمند ارائه دهید. همچنین فرصتی برای آموزش و خدمت به مخاطبان، تقویت موقعیت شما و نشان دادن اهمیت کسب‌وکارتان فراهم می‌کند.

حال کافی است سری به سایت‌هایشان بزنید و امکانات مختلف آنها را بررسی کنید. ابزارهایی مثل kwfinder ،keywordtool، عبارت‌های پیشنهادی در جستجوی گوگل و یکی از بهترین‌ها کیورد پلنر گوگل کمک کننده هستند. البته همیشه در نظر داشته باشید تحلیل و قضاوت شخصی در شناسایی کلمات کلیدی و قصد کاربر از به کار بردن آن‌ها در درجه اول اهمیت قرار دارد. نکته‌ای که در رابطه با هدف شما بسیار اهمیت دارد این است که رویکرد مشخصی نسبت به هدف خود داشته باشید. دقیقا مشخص کنید که چه میزان ترافیکی در چه زمانی می‌خواهید بدست آورید.

برای سنجش استراتژی محتوا باید این نکته را در نظر بگیرید که محتوای شما هم از نظر زبانی و هم ساختاری باید صریح باشد. محتوای شما باید طوری با مخاطب هدف صحبت کند که محترمانه و مفهوم باشد. باید منابع و اطلاعات را به‌ صورت ساده و با قابلیت دسترسی آسان در اختیار کاربران قرار دهید و پیوندهایی که ذکر می‌کنید نیز باید فعال و به‌روز باشند. استراتژی محتوا قرار است محتوای مناسب و مفید و کاربردی متناسب با «یک تجربه از پیش طراحی شده برای مخاطب» را تولید و گردآوری کرده و آن‌ها را تحویل مخاطب داده و مدیریت کند. در صنعت وب هر چیزی که اطلاعات معناداری رو به کاربران ارائه دهد را محتوا می‌گویند.

می‌توانید به بقیه همکاران خود دسترسی دهید تا کارهای خود را با هایلایت رنگی، نوشته یا تیک زدن در حالت‌های مختلف (در حال انجام، انجام شده و...) قرار دهند. گوگل شیت مشابه اکسل در مجموعه آفیس است که گوگل آن را به صورت اپ آنلاین عرضه کرده است. کافی است ستون‌هایی را به تاریخ و ردیف‌هایی با به موضوعات محتوا اختصاص دهید و یک تقویم بسازید. در این مرحله می‌خواهیم بدانیم مشتریان فعلی چه افرادی با چه مشخصات و ویژگی‌هایی هستند. درباره پرسونا هم پیشنهاد می‌کنیم مقاله پرسونای مشتری را در وبلاگ ما بخوانید. من در ادامه چند نمونه از اهدافی که می‌تواند مد نظر خودِ شما یا مشتریتان باشد را مثال می‌زنم.

اما به یاد داشته باشید برای داشتن عملکرد بهتر باید تمام مراحل را به اندازه کافی تمرین کنید. ایجاد محتوای قوی و ارزشمند به بازاریابانی نیاز دارد که نیازهای مشتری را از نظر سفر مشتری درک کنند. هنگام ایجاد محتوا، باید موضوعاتی را به اشتراک بگذارید که بر مراحل مختلف چرخه خرید (از آشنایی تا تصمیم‌گیری و در نهایت خرید) تمرکز داشته باشد تا به نتایج مطلوب برسید. محتوایتان در طی سفر مشتری باید او را همراهی کند و همه اطلاعات لازم را در اختیارش قرار دهد تا او را ترغیب به خرید کند. این اهداف می‌توانند شامل افزایش ترافیک وب‌سایت، بهبود نرخ تبدیل، و افزایش آگاهی از برند باشند.

تهیه «تقویم محتوایی» (Content Calendar) یکی از مهم‌ترین مراحل عملیاتی تدوین استراتژی محتوا است و باید حتما زمانی را به انجام آن اختصاص دهید. تقویم محتوایی یک جدول زمانی است که چگونگی، زمان و نوع محتوای تولیدی را به همراه بسیاری از جزییات دیگر نشان می‌دهد. صدای برند تعیین‌کننده شخصیت کلی است که با آن با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنید. صدای برند عنصر مهمی است که کسب و کار از طریق آن با مشتریان تماس برقرار می‌کند و نقش مهمی در «تجربه مشتری» (Customer Experience) دارد. داشتن صدای برند مشخص تولیدکننده محتوا را در تولید محتوای بازتاب‌دهنده ارزش‌های سازمان راهنمایی می‌کند.

یک استراتژیست محتوا نیاز به تحصیلات آکادمیک ندارد و عاملی که باعث موفقیت وی در تدوین استراتژی می‌شود، دانش و تجربه وی در زمینه شناخت پرسونای مخاطب است. صاحبان کسب و کار جدید ممکن است تصور کنند که استراتژی محتوا چندان ضروری نیست، اما تولید محتوای با کیفیت بالا می‌تواند در ایجاد اعتماد در مخاطبان جدید و موفقیت در طولانی‌مدت بسیار ارزشمند باشد. در اصل، یک استراتژی محتوای خوب، پایه و اساس مراحل جذب و رضایت در سفر مشتری است. برای تدوین بهتر استراتژی محتوا باید رئوس اصلی استراتژی محتوا را تعیین کنیم. تعیین استراتژی برای محتوا در کمک به انجام بهتر بازاریابی محتوایی به کسب و کارها کمک می‌کند برای بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین منابع جذب ترافیک طبیعی و مخاطب راغب (لید) برنامه‌ریزی کنند.

۱۰% از آن باید ریسک پذیر باشد ( مانند دستگاه حافظه تعاملی)، به قدری ریسکی که شما را بترساند. این قسمت طراحی شده تا شکست بخورد، اما در صورت موفقیت، بازپرداختش ارزش تمام تلاش های انجام شده را دارد. محتواهای عالی را بررسی کنید و آزمایش کنید کدام نوع محتوا هم از نظر ترافیک طبیعی و هم از نظر کانال‌های پولی بیشتر طرفدار دارد و سعی کنید بیشتر محتواهایی از آن نوع تولید کنید. محتوای میکرواینفلوئنسرها همراه با داستان‌هایی از موفقیت مشتریان بسیار عالی کار می‌کند. مطالعه و تحلیل فعالیت‌های محتوایی رقبا می‌تواند بینش‌های مفیدی را در مورد فرصت‌ها و تهدیدات بازار ارائه دهد.

همچنین می­‌توانید محتوای خودتان را با محتوای رقبا مقایسه و بررسی کنید تا دریابید محتوای جدید شما، چه جایگاهی در بازار خواهد داشت. بیایید به یک مثال توجه کنیم که نشان می‌­دهد چطور می‌­توانید این سنجش را درباره استراتژی بازاریابی محتوایی خود انجام دهید. مثلاً اگر هدف شما افزایش جذب لید است، در بازه زمانی مد نظرتان می‌خواهید به چه تعداد لید دست پیدا کنید. زمانی که می‌دانید چه می‌خواهید و چطور آنچه می‌خواهید را رصد کنید، مرحله بعدی طراحی استراتژی محتوا شروع می‌شود. محتوا زمانی برای کاربران مناسب است که در رسیدن به اهدافشان آن‌ها را یاری کند.

زمانی که محتوای خود را بررسی می‌کنید، حتماً عناوین صفحات، قالب‌های محتوا، تعداد کلمات و خلاصه‌ای از آنچه را محتوای شما پوشش می‌دهد، ثبت کنید. این کار به شما کمک می‌کند مناطقی را که می‌توانند بهتر شوند، پیدا کنید. هنگامی که فهرستی از اهداف تهیه کردید، آنها را از مهمترین تا کم اهمیت‌ترین رتبه‌بندی کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام بخش از استراتژی شما نیاز به اقدام فوری دارد. علاوه بر این، این مرحله می‌تواند به سؤالات مراحل بعدی در ارتباط با منابع پاسخ دهد.

این استراتژی محتواست که مشخص می‌کند محتوای شما روی چه افرادی تاثیر می‌گذارد، چطور به دست مخاطبان هدفش می‌رسد و بهترین نتایج را برای کسب‌وکار شما به دست می‌آورد. امروزه موتور جستجوی گوگل علاقه زیادی به مشتریان و کاربران خود دارد تا جایی که محتوای مورد علاقه کاربران خود را جز نوشته‌  های محبوب دانسته و آن را می ‌پسندد. به همین دلیل می ‌توان گفت با تدوین استراتژی تولید محتوا می ‌توان به رتبه بسیار خوبی در موتور جستجوی گوگل دست یافت. بهتر است محتوای خود را به گونه‌ ای تدوین کنید که بتواند به سوالات و نیازهای مخاطب خود به درستی پاسخ دهد. ما روزانه و ساعت‌ها در معرض انواع محتوای تجاری قرار می‌گیریم، از اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی گرفته تا اخبار تلوزیون. این یعنی رقابت بر سر محتوا کاری سخت‌تر از همیشه شده است و برندها باید انرژی و منابع بیشتری برای طراحی استراتژی اثربخش بازاریابی محتوایی صرف کنند.

اطمینان حاصل کنید که این نوع محتوا و کانال را براساس ترجیحات مخاطبان خود و محلی که آنها در زمان آنلاین شدن، سپری می‌کنند، انتخاب می‌کنید. قبل از انتخاب کانال و نوع بازاریابی ایده‌آل خود، قالب‌ها و کانال‌های مختلف را آزمایش کرده و اثربخشی آنها را اندازه‌گیری کنید. این برند از طریق اپلیکیشن واقعیت افزوده خود این امکان را در اختیار کاربران قرار داده که محصول موردنظر خود را قبل از تصمیم به خرید در محل استفاده امتحان کنند. اپلیکیشنIKEA با محبوبیت بالای خود به بیش از ۸.۵ بار میلیون بار دانلود رسید. این ابزار همچنین می‌تواند به عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها بازخوردی بر اساس طول، انتخاب کلمات، دستور زبان و میزان جستجوی کلمه کلیدی بدهد.

سوالات مصاحبه کارشناس تولید محتوا (عمومی)سوالات مصاحبه کارشناس تولید محتوا (تخصصی شغل)در مصاحبه استخدام کارشناس تولید محتوا، ۳ مهارت اصلی باید ارزیابی شود. برای اطمینان از انسجام متن می‌توانید از شیوه‌نامه‌ی نگارش استفاده کنید. محتوا و اطلاعات باید دقیق، مستقیم و مشخص باشند تا کاربران در میان اطلاعات محتوای شما گم نشوند. پادکست‌ها به سادگی قابل تولید هستند و بخش عمده‌ای از هویت کسب و کار را به وجود می‌آورند. مخاطبان و کاربران فضای اینترنتی به راحتی می‌توانند از پادکست‌ها استفاده کرده و در مواقع مختلف به آنها گوش دهند. طراح شما شروع به کار با سایت جدید کرده است و می دانیم که دستورالعمل هایی وجود دارد که در طراحی مجدد باید آنها را رعایت کنید.

این کار به مخاطبان هدف شما کمک می‌کند تا بدانند چه چیزی برایتان اهمیت دارد و هدف‌تان از تولید این محتوا چیست. محتوایی ایجاد کنید که مخاطبان هدف شما بیشتر از هر چیزی آن را جستجو می‌کنند. از سؤالاتی که می‌خواهند جواب آنها را بدانند، از پرسش‌وپاسخ‌ها، بازدیدها و محتوای تولید شده توسط کاربر، برای یافتن کلمات کلیدی استفاده کنید. درست مانند راه‌حل‌ها و محصولات ارائه شده از سوی شما، کلمات کلیدی نیز بسیار مهم هستند. این رویکرد به شما اطمینان خواهد داد که محتوایتان با مخاطبان تعامل برقرار می‌کند.

نکته مهم استفاده از ترکیب انواع مختلف محتوا مثل پست‌های وبلاگ، ویدیو، اینفوگرافیک، مطالعات موردی و غیره است. با این روش مطمئن می‌شوید که محتوای شما در معرض دید افراد بیشتری قرار می‌گیرد. استراتژی محتوا به مجموعه تاکتیک‌هایی گفته می‌شود که برای پیشرفت و مدیریت محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این استراتژی با به‌کارگیری انواع مختلف محتوا مانند پست‌های وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی، ویدیو و پادکست تلاش می‌کنیم به اهداف مختلف کسب و کار دست پیدا کنیم. استراتژی محتوا مسئول برآوردن نیازهای کسب‌وکار از طریق ایجاد و توزیع محتوا است. توسعه، برنامه‌ریزی، خلق کردن، تحویل و مدیریت محتوا ستون‌های اصلی یک استراتژی محتوا را تشکیل می‌دهند.

دانستن این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا انواع محتوا، موضوعات و کانال‌های بازاریابی را که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می‌کند، پیدا کنید. از آنجا که همه ما در جهانی دیجیتالی زندگی می‌کنیم، مشتریان نیز در فضای آنلاین به‌دنبال اطلاعات می‌گردند و شما با انتشار محتوا در این فضا می‌توانید به منبع اصلی اطلاعات برای آن‌ها تبدیل شوید. در مرحله بعد برای راه‌حل به شما رجوع می‌کنند و چون به شما اعتماد دارند، از محصولات و خدمات شما استفاده می‌کنند. انتخاب ابزارها و سیستم مدیریت محتوای مناسب برای تولید محتوا فرایند اجرای کار را سازماندهی می‌کنند و آن را آسا‌ن‌تر می‌کنند. ازجمله مهم‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا می‌توان به وردپرس، جوملا و دروپال اشاره کرد. با سازمان‌دهی و مرتب کردن انواع محتوا در تقویم، فرآیند تولید محتوا به صورت بهینه‌ و هدفمند صورت می‌گیرد و با یک نگاه کوتاه به برنامه می‌توانیم بفهمیم در کدام مرحله از مسیر تولید محتوا هستیم.

به همین دلیل مخاطبانتان باید بدانند که چه چیزی شما را از رقبایتان متمایز می‌کند؟ این‌جاست که محتوا به کمک شما می‌آید. یکی از راه­هایی که می‌­توانید به سرعت، فریلنسرهایی عالی برای کار خود پیدا کنید، استفاده از سایت‌های فریلنسری مثل پونیشا و یا سایت‌های ترجمه و تولید محتوا مثل ترنسیس و ترجمیک می‌باشد. همچنین می‌­توانید عبارت­های جستجو را اصلاح کنید تا جزییات بیشتری را بررسی کنید. در مقاله‌ای با عنوان «پرسونا چیست؟» مطالب بیشتری درباره این موضوع یاد می‌گیرید و می‌توانید از نسخه تمپلیت رایگان موجود در مقاله نیز برای طراحی پرسونای مشتریان خود استفاده کنید. بر خلاف فعالیت‌های مقطعی، وقتی می‌خواهید در بلندمدت از محتوا به عنوان یک ستون کسب و کار استفاده کنید، باید بودجه ریزی دقیق و مناسبی هم برای این کار انجام شود.

در واقع مقاله سفید به گزارش‌های معتبری اطلاق می‌شود که قابلیت متقاعد کردن مخاطب را داشته و درخصوص موضوع مشخصی به صورت عمیق و کامل توضیحاتی را ارائه می‌دهد. مقاله سفید علاوه بر توضیح در خصوص یک مسئله، می‌تواند راه حل مناسبی را نیز ارائه داده و از سوی بازاریابان محتوا به عنوان راهی خاص و ویژه درنظر گرفته شود. درحال حاضر مقالات بسیاری وجود دارد که کاربر در ازای دانلود آنها باید آدرس ایمیل و دیگر اطلاعات خود را ارائه دهد که این مسئله باعث تولید لید شده و به عنوان یک راه حل خوب و ایده آل درنظر گرفته می‌شود. حتی اگر تابه‌حال استراتژی محتوا تنظیم نکرده باشید، احتمالا از محتوا برای تعامل با مخاطبان استفاده کرده‌اید. نگاهی به محتوای تولیدی در وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، پیام‌های متنی و غیره داشته باشید. کدام محتوا مورد توجه قرار گرفته و کدام یک دیده نشده و چه مواردی در آن نیاز به بهبود دارند؟ برای انجام این کار از هر ابزار تحلیلی موجود کمک بگیرید.

این نوع استراتژی با برنامه ریزی درست و تولید محتوای باکیفیت، به افزایش رتبه شما در گوگل کمک می کند. تحلیل محتوای خود با محتوای رقبا می‌ تواند دید خوبی از استراتژی تولید محتوا را به دست دهد. شما می ‌توانید در این صورت کمبودها، نقاط ضعف و قوت مطالب و عملکرد ضعیف صفحات را مورد بررسی قرار دهید. در این مرحله می ‌توانید به سراغ تمام وب سایت‌ هایی که در صفحه نتایج گوگل هستند بروید. البته با توجه به اینکه در بسیاری از موارد برنامه ما برای رسیدن به اهداف بازاریابی و فروش است، در نتیجه استراتژی بازاریابی محتوا با همان عنوان استراتژی بازاریابی محتوایی استفاده می‌شود.

وقتی میزان پیشرفت کار خود را بررسی می­‌کنید، می‌­توانید استراتژی بازاریابی محتوایی خود را در فواصل منظمی بازبینی و بهینه کنید، بنابراین محتوای پلتفرم­های شما همیشه به روز خواهند بود. حالا شیوه طراحی یک استراتژی بازاریابی محتوایی موفق را از آغاز تا پایان، می‌­دانید. وقت آن رسیده تا بررسی کنیم یک برنامه یا استراتژی بازریابی محتوایی موثر چه ویژگی‌هایی دارد. استراتژی محتوا یکی از مهم‌ترین اجزای موفقیت در دنیای دیجیتال و بازاریابی مدرن است. در این مقاله، به بررسی جامع مفهوم، اهمیت، و مراحل تدوین یک استراتژی محتوای موثر خواهیم پرداخت.

فید آراس‌اس Feedly روش بسیار جالبی برای پیگیری همزمان موضوعات داغ روز در حوزه کاری کسب و کارهای مختلف و پیدا کردن ایده‌های جدید محتوایی است. کار با این پلتفرم بسیار آسان است و تنها کاری که لازم است انجام دهید تایپ عبارت موردنظر در نوار جستجوی ابزار است. در ادامه سیستم هوش مصنوعی ابزار تمامی مطالب مرتبط و جدید را برای شما پیدا می‌کند. تا این قسمت از مطلب با کلیات استراتژی محتوا و کاربرد و اهمیت آن آشنا شدیم و یاد گرفتیم در نوشتن استراتژی محتوا چگونه باید رئوس استراتژی را تعیین کنیم. اگر مخاطب شما محتوای ویدیویی طولانی را ترجیح می‌دهد، ممکن است انتشار ویدیو در یوتیوب برای شما بهترین گزینه باشد.

رسیدن به آن نقاط بسیار مهم، نیازمند استراتژی و تاکتیک محتوای خاص برند است. اما متاسفانه بیش از 70% از کسب و کارهای ما هنوز به قدرت مشتریان همیشگی پی نبرده‌اند. هنوز نفهمیده‌اند که این مشتریان همیشگی چگونه بدون اینکه حتی یک ریال خرج تبلیغات کنید، برای شما تبلیغ انجام می‌دهند و چه تاثیر شگفت انگیزی در سود شما دارند. این مشتریان همان کسانی هستند که زیر مقاله‌های ما می‌نویسند که همیشه مقاله‌های ما را می‌خوانند، همیشه سایت ما را چک می‌کنند و به محض اینکه محتوای جدیدی بگذاریم آنرا می‌خوانند. حالا تمام اطلاعاتی که لازم داشته اید را از این طرف آن طرف جمع‌آوری کرده‌اید.

این اعتبار باعث ایجاد اعتماد در مخاطبان شما می‌شود که برای روابط بلندمدت و وفاداری مشتری بسیار مهم است. اغلب اوقات برندهای بسیار بزرگ به روش‌های ساده‌ای می‌توانند دیدگاه‌های منفی مشتریان ناراضی را جمع‌آوری و بررسی کنند. کسب و کار بعدا از این اطلاعات برای شکل‌دهی یا بهبود دیدگاه مشتریان در مورد برند و محصولات آن استفاده می‌کنند. رستوران‌های زنجیره‌ای McDonalds کانادا با ایجاد صفحه‌ای به‌نام Question Time در وب‌سایت، تلاش کردند به تمامی سوالاتی که ممکن است مشتریان در مورد برند داشته باشند، پاسخ دهند. «محتوای اصلی یا ستونی» (Content Pillar) به محتوایی گفته می‌شود که بر اساس ایده‌های کلی و اصلی تولید می‌کنید. این محتواها در واقع ستون‌هایی برای «خوشه‌های محتوا» (Content Cluster) هستند که ایده‌های جزئی‌تر را پوشش می‌دهند.

در دنیای رقابتی امروز، استراتژی یک سازمان باید فراتر از یک سری تصمیمات پراکنده و مقطعی باشد و باید ویژگی‌های خاصی را دارا باشد تا به موفقیت پایدار منجر شود. کامنت‌ها دقیقا جایی است که من و شما می‌توانید با هم گپ بزنیم و از تجربیات مختلف بگوییم. تمام این شاخص‌ها به کمک گوگل آنالیتیکس، تگ منیجر و سرچ کنسول گوگل قابل اندازه‌گیری هستند. اما قبل از اینکه نظرسنجی را در سطح گسترده پخش کنید، چند نمونه از آن را برای آدم‌های مختلف ارسال کنید تا اگر سوالی گنگ و غیرقابل فهم است، ایراد آن را برطرف کنید. در ادامه توضیح دادیم که پرسشنامه را چطور بفرستیم و چطور نتایج خوبی بگیریم.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری